loader

Scepus Baroque

Scepus Baroque

Scepus Baroque jest zespołem muzyki dawnej, powołanym w roku 2013 do realizacji idei muzycznych festiwalu Barok na Spiszu, od którego wziął nazwę. Pomysłodawczynią i animatorką zespołu jest śpiewaczka Katarzyna Wiwer, dyrektor artystyczny festiwalu, a ideą są wykonania muzyki barokowej pełne energii, świeżości, otwarte na nowe interpretacje i konteksty. Scepus Baroque skupia artystów wysokiej klasy, specjalizujących się w wykonaniach muzyki dawnej, a do prowadzenia poszczególnych programów zapraszani są znakomici i cenieni muzycy. Zespół ma w swoim repertuarze liczne programy koncertowe, przygotowane dla potrzeb festiwalu Barok na Spiszu, ale nie tylko, które zostają włączone do repertuaru zespołu. Do ciekawszych z nich należą: „Un camino musical” – koncert barokowej muzyki Ameryki Łacińskiej (dyr. art. Martin Daniel Zorzano),  „Vesperae dominicales, koncerty kościelne oraz canzony Marcina Mielczewskiego” (dyr. art Andrzej Zawisza), „Jesu, meine Freude – Bach-Buxtehude” (dyr. art Andrzej Zawisza), „Tilge, Höchster, meine Sünden – odpowiedź Jana Sebastiana Bacha na Stabat Mater Pergolesiego” (dyr. art Andrzej Szadejko), „Mikołaj Zieleński – prekursor polskiego baroku” (dyr. art. Katarzyna Wiwer)  oraz „Włosi na dworze Wazów” (dyr. art Andrzej Zawisza). Repertuar zespołu dynamicznie się poszerza, a jego zmienny skład pozwala na swobodne poruszanie się w szerokim wachlarzu barokowego stylu i brzmienia. Koncerty zespołu są entuzjastycznie odbierane przez publiczność.

Skład zespołu

  • Małgorzata Malke, Marzena Biwo – skrzypce
  • Natalia Reichert – altówka
  • Justyna Rekść-Raubo – wiolonczela
  • Daniel Zorzano – kontrabas
  • Anna Wiktoria Swoboda – teorba

Małgorzata Malke +

Solistka i kameralistka. Regularnie współpracuje z najważniejszym zespołami polskiej i europejskiej sceny muzyki dawnej: Le Cercle del’Harmonie, Collegium Marianum, Arte dei Suonatori, Wrocławską Orkiestrą Barokową, {oh!} Orkiestrą Historyczną. Jej artystyczną osobowość kształtowali znakomici skrzypkowie, tacy jak Martyna Pastuszka, Arkadiusz Kubica, Maciej Musialski, Dominika Falger, Piotr Pławner, czy Rachel Podger, których spotykała podczas studiów w Akademii Muzycznej w Katowicach i Uniwersytecie Muzycznym w Grazu oraz w ramach wielu mistrzowskich kursów.  Regularnie współpracowała też ze Śląska Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Muzyki Nowej czy Orkiestrą Miasta Tychy AUKSO. Od dziesięciu lat związana jest artystycznie z Anną Firlus (klawesyn) i Krzysztofem Firlusem (viola da gamba), tworząc wspólnie trio Extempore. Jest także współzałożycielką utworzonego w 2017 r. kwartetu smyczkowego instrumentów historycznych – EQUILIBRIUM. Muzykę dawną wykonuje na pochodzących z 1719 r. skrzypcach francuskiego lutnika Claude’a Pierray’a. Małgorzata Malke pracuje również z najmłodszymi skrzypkami jako nauczyciel Metodą Suzuki.

Marzena Biwo +

W 2012 ukończyła krakowską Akademię Muzyczną w klasie prof. Mieczysława Szlezera i mgr Zbigniewa Pilcha. Jest także absolwentką klasy skrzypiec barokowych mgr Martyny Pastuszki w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2014). Swoje umiejętności i muzyczne horyzonty poszerzała na licznych kursach i lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez tak znakomitych profesorów jak Sigiswald Kuijken, Rachel Podger, Pauline Nobes, Antoinette Lohmann, Kaja Danczowska, Piotr Kwaśny. W dziedzinie muzyki kameralnej swoje kompetencje poszerzała pod okiem m. in. prof. Petera Holtslaga, mgr Marca Coudle’a, dr hab. Marcina Szelesta. Marzena Biwo jest członkiem takich znaczących zespołów jak Arte dei Suonatori, czy {OH!} Orkiestra Historyczna. Równolegle współpracuje lub koncertowała także z rozmaitymi zespołami muzyki dawnej w kraju i za granicą. Wśród nich znajdują się: Capella Cracoviensis, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Extempore, Ensemble 1756, Accademia dell’Arcadia, Consortium Sedinum, Parnassos, Il Giardino d’amore, Contrasto Armonico, Sinfonia Nordica, Orkiestra famd.pl, Goldberg Baroque Ensemble. Marzena Biwo koncertuje na oryginalnym instrumencie Michaela Götza, pochodzącym z drugiej połowy XVIII wieku.

Natalia Reichert

Urodziła się w rodzinie muzycznej. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła pod kierunkiem matki – Magdaleny Szczepanowskiej. W 2010 roku uzyskała dyplom Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. J. Elsnera w Warszawie w klasie skrzypiec profesor Marii Orzechowskiej; w 2011 – dyplom z wyróżnieniem w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. Obecnie jest studentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Bierze czynny udział w licznych mistrzowskich kursach interpretacji, m.in. w Łańcucie, Janowcu nad Wisłą, Bałoszycach, Kudowie-Zdroju, Nowym Sączu i Gorzowie Wielkopolskim pracując pod kierunkiem profesorów: Krzysztofa Chorzelskiego, Wolfganga Marschnera, Marii Orzechowskiej, Piotra Hausenplasa, Janusza Pisarskiego, Magdaleny Szczepanowskiej, Piotra Reicherta, Anety Dumanowskiej, Marka Nahajowskiego, Grzegorza Lalka. Z różnymi formacjami kameralnymi zdobyła na konkursach ponad 30 nagród. Jest także inspektorem i członkiem zespołu Gradus ad Parnassum wykonującego muzykę dawną na instrumentach historycznych.

Justyna Rekść-Raubo +

Urodziła się w 1971 roku w Warszawie. Jest laureatką II nagrody i wyróżnienia na II Warszawskim Konkursie Wiolonczelowym w 1989 roku. Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną im. F. Chopina w klasie wiolonczeli prof. Andrzeja Zielińskiego oraz Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie violi da gamba prof. Rainera Zipperlinga. Stypendystka Fundacji im. S. Batorego. Doskonaliła swe umiejętności biorąc udział w licznych kursach mistrzowskich. Od 1995 roku występuje w zespole „Musicae Antiquae Collegium Varsoviense” w Warszawskiej Operze Kameralnej. Współpracuje także z zespołami prowadzonymi m.in. przez Agatę Sapiechę, Aureliusza Golińskiego, Liliannę Stawarz, Tomasza Adamusa, Aleksandra Tomczyka, Marka Toporowskiego, Dariusa Stabinskasa i Petra Wagnera. Jej muzyczne zainteresowania sięgają także muzyki nowej. Od 1993 roku Justyna Rekść-Raubo była członkiem zespołu NONSTROM zajmującego się wykonawstwem muzyki współczesnej. Jako członek zespołu była nominowana do nagrody „Paszport POLITYKI” oraz została laureatką IV Międzynarodowego Konkursu Młodej Kultury w Düsseldorfie. Zainicjowała byt „Kapeli Jazdowskiej” związanej z Zamkiem Ujazdowskim w Warszawie brzmieniowo krzyżujący dawne instrumentarium ze współczesnym, dla której powstało szereg utworów kompozytorów polskich i litewskich. Dokonała nagrań archiwalnych dla PR i TV oraz płytowych. Z jej inicjatywy odbyło się wiele wydarzeń muzycznych. Założycielka i fundatorka „FUNDACJI f.o.r.t.e.” oraz  „FUNDACJI MUZYKI aukso”.

Daniel Zorzano +

Urodzony w Meksyku, ukończył studia w klasie violi da gamba oraz violone w Koninklijk Conservatorium w Hadze pod kierunkiem Wielanda Kuijken’a, Margaret Urqhart i Philippe’a Pierlot’a, oraz w Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse w Lyonie w klasie violi da gamba Marianne Muller. Koncertuje jako instrumentalista i solista z takimi zespołami jak Elyma (Gabriel Garrido), L’Arpeggiata (Christina Pluhar), La Sphera Armoniosa (Mike Fentross), Capella Confluentes (Jorn Andresen), Capella Mediterranea (Leonardo Garcia Alarcon) na festiwalach muzyki dawnej i projektach w Europie oraz w Meksyku. Ostatnio dokonał nagrania całego dzieła Claudio Monteverdiego „Selva morale e spirituale”, a także „Corpus Christi a Cusco” dla Ambronay z zespołem Elyma oraz „Rapresentatione de Anima e di Corpo” Emilia Cavalierego z zespołem L’Arpeggiata.  Jest pedagogiem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, prowadzi także wykłady i kursy mistrzowskie z zakresu wykonawstwa muzyki barokowej. Obecnie jest również szefem warszawskiego kolektywu artystycznego KICK PERFECT, który zajmuje się muzyką elektroniczną i ambientową.

Anna Wiktoria Swoboda +

Ukończyła z wyróżnieniem klasę lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Hochschule für Musik Trossingen (Niemcy) pod kierunkiem Rolfa Lislevanda. Jest także absolwentką wydziału Komparatystyki Literackiej w Instytucie Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Swoją grę doskonaliła uczestnicząc wielokrotnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hopkinsona Smitha, Jacoba Lindberga, Joachima Helda, Evangelinę Mascardi oraz Antona Birulę. Stypendystka Baden-Württemberg-Stipendium oraz Die Vössing-Stiftung. Realizując basso continuo współpracowała z solistami i zespołami zarówno w kraju, jak i za granicą, a także z teatrami operowymi w Stuttgarcie (Wilhelma Theater), Pforzheim, Krakowie, Warszawską Operą Kameralną oraz z Danmarks Radio Orkestret i Hochschule für Musik u. Theater Leipzig. Brała udział w premierowym wykonaniu i nagraniu oratorium „Golia abbattuto” A. Melaniego (dyr. J. Żak), w nagraniu ścieżki dźwiękowej do sztuki „Szkoła żon” dla Teatru Telewizji (muz. A. Konarski, reż. J. Stuhr) oraz cyklu M. Stachowskiego „Amoretti” (1982), a także rejestracji audiowizualnej utworów z tabulatur krzeszowskich dla Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona. Anna Wiktoria jest jednym z redaktorów we francuskim wydawnictwie Le Luth Doré, prowadzi takze klasy Lutni i Dawnych Instrumentów Szarpanych w Szkole Muzycznej II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie oraz w Akademii Muzycznej w Katowicach.

 

Organy PLUS+ © 2016
designed by monolight.eu
graphics by Beata Czerepak