loader

7.06.2018

7.06 + BaRock
godzina 19.30 

Na wiedeńskim dworze

  • Magdalena Malec (Szwajcaria) – organy
    Vienna Baroque
  • Jolanta Sosnowska – skrzypce barokowe
  • Hubert Hoffmann – lutnia/teorban
  • Daniel Oman – gitara barokowa
Koncert dedykowany wszystkim ludziom dobrej woli, którzy w różny sposób wspierali projekt odbudowy organów

Kościół OO. Franciszkanów p.w. Św. Trójcy

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminy Miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego

Tytuł koncertu sugeruje nam dwie rzeczy. Po pierwsze – usłyszymy muzykę epoki baroku, po drugie, że będzie to ostre „Rockowe” granie. Istotnie repertuar, który przygotowali dla nas artyści z Austrii i Szwajcarii może wprawić w osłupienie  co do formy ekspresji, jaką wykazali w swoich kompozycjach barokowi autorzy. To wyrazowość na wskroś nowoczesna, można by rzec wręcz współczesna, mimo języka muzycznego z siedemnastego i osiemnastego wieku. Schmelzer, Muffat, Viviani, Matteis to kompozytorzy związani na przestrzeni wieków z dworem wiedeńskim i cesarstwem Habsburgów. W ich utworach będziemy mogli usłyszeć temperament południowej Europy. Gwarantują nam to utytułowani artyści – Magdalena Malec – wykładowca słynnej Schola Cantorum Basiliensis oraz zespół Vienna Baroque pod wodzą znakomitej skrzypaczki Jolanty Sosnowskiej. W trakcie koncertu oprócz dźwięku wielu piszczałek organowych będziemy mogli też posłuchać barokowych „riffów” na instrumentach strunowych – skrzypcach, lutni, teorbanie i gitarze. Nie można tego przegapić. 

Gdy słuchamy muzyki dawnych mistrzów, zastanawiamy się często, jak to było, gdy prezentowano ją po raz pierwszy naszym przodkom – jak ona brzmiała, jakich doznawali emocji. Marzymy o tym, aby przenosiła nas do tamtych minionych czasów, aby choć na chwilę poczuć się jak rozmiłowany w Sztukach wszelakich człowiek doby renesansu, baroku, czy klasycyzmu, albo przybysz olśniony blaskiem i pięknem Nieznanego…
Kolejny etap takiej właśnie podróży w czasie chcielibyśmy Państwu zaproponować w ramach festiwalu ORGANy PLUS+, którego wiosenna edycja odbędzie się w gdańskim kościele franciszkanów p.w. Św. Trójcy w dniach 3-7 czerwca 2018 roku. Głównym towarzyszem naszej podróży będą unikatowe w skali europejskiej wielkie barokowe organy, które po wielu latach cierpliwej rekonstrukcji odzyskały swój niepowtarzalny blask. Festiwal ORGANy PLUS+ artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji. Koncerty, na które Państwa zapraszamy, tylko z nazwy będą wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe. W rzeczywistości będą artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia pewnej tradycji muzycznej i sytuacji estetycznej, które miały miejsce w dawnym renesansowym, czy barokowym Gdańsku.
Oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stuleci akustyka gotyckiego kościoła Św. Trójcy , oryginalne umiejscowienie muzyków na jedynym w Polsce Lektorium, wreszcie muzyka nie słyszana gdzie indziej w Polsce pomogą nam wejść w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych z przed wieków.
Pozwólmy sobie na kolejną podróż w czasie ! Zapraszamy !

Georg Muffat (1653-1704)

  • ze zbioru Apparatus musico-organisticus: Toccata Sesta

Buonaventura Viviani (1638-1693)

  • 1. Sonata in a (A-Wm, Ms, 726, Nr. 90)

Heinrich Schmelzer (1620-1680)

  • Sonata Prima (GB-Lbl, Add.31500)

Georg Muffat

  • ze zbioru Apparatus musico-organisticus: Ciacona

Nicola Matteis (1650-1713)

  • Diverse Bizzarie sopra la Vecchia Sarabanda o pur Ciaccona (1676)

* * *

Antonio Vivaldi (1678-1741)

  • Sonata in D-dur RV 810
    Andante-Allegro-Siciliana-Allegro

Georg Muffat

  • ze zbioru Apparatus musico-organisticus: Toccata Duodecima

Nicola Matteis

  • Alia Fantasia in a-Moll (SLUB Mus.2045-R-1)

Gottlieb Muffat (1690-1770)

  • Capriccio XV Desperato

Heinrich Schmelzer  

  • Ciaccona in A-Dur (ÖNB Ms.16583)

Organy PLUS+ © 2016
designed by monolight.eu
graphics by Beata Czerepak